איך להתגבר על שברון לב  

ישוע

האם ישוע היה קיים?

05/09/2022

ישוע מנצרת הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר בהיסטוריה. מיליארדי אנשים ברחבי העולם מכירים את אלוהי התנ״ך (אלוהי אברהם, יצחק ויעקב) בשל חייו, מותו, תחייתו ותורתו של ישוע. כפי שניסח זאת חוקר המקרא רוברט ואן ורסט, ישוע השפיע על העולם כולו באמצעות התפשטות הנצרות. בין אם זה באמצעות עיצוב ישיר של האמונות, הערכים והמנהגים של החברה כמו במקרה של תרבויות מערביות, או בעקיפין דרך השפעה על מוחם וליבם של יחידים בתוך תרבויות אחרות, ישוע השפיע על מיליארדים. תלמידיו אוהבים את אלוהי התנ"ך ועושים כמיטב יכולתם ללכת אחריו באמצעות ציות ל"כלל הזהב" אותו לימד ישוע בדרשתו (המפורסמת) על ההר (הבשורה על פי מתי פרק ז‘ פסוק 12; הבשורה על פי לוקס פרק ו‘ פסוק 31), אך אשר הובאה לראשונה עוד בתורה (ספר דברים פרק ו' פסוקים 4-5, ספר ויקרא פרק י“ט פסוק 18). ישוע השפיע על העולם ברמה שאי אפשר להתעלם ממנה. עם זאת, נשאלת השאלה: האם הוא היה דמות היסטורית אמיתית? או שמא היה הוא אגדה שיצרו המשיחיים הראשונים?

אולי יפתיע אותך שלא בהכרח צריך לפנות לברית החדשה כדי לענות על שאלה זו. בקיצור, התשובה היא כן; ישוע מנצרת היה דמות היסטורית אמיתית. אנחנו יכולים להיות בטוחים בכך כי חומרים שאינם הברית החדשה מספקים די והותר ראיות המוכיחות את קיומו. למעשה, כל החומרים שאינם הברית החדשה שנמסור להלן מגיע מ״לא-מאמינים״ בישוע. מחברי הטקסטים השונים היו יהודים, עובדי אלילים יוונים או עובדי אלילים רומיים. כתביהם מגוונים ומגיעים משלל רבדי החיים -  ממסמכים ממשלתיים רשמיים, דרך מכתבים אישיים, ועד לטקסטים תלמודיים, כולם משנת 93 לספירה עד 200 לספירה. המידע שנאסף ממקורות אלו משקף במידה רבה את תיאורו של ישוע בברית החדשה. בשורה התחתונה, בין אם מישהו מאמין שישוע היה המשיח האלוהי שנשלח על־ידי אלוהים ובין אם לאו, העובדה היא שהוא היה קיים והשפיע עמוקות על ההיסטוריה.

מה הם המקורות האלה ומה הם אומרים? כל מסמך מקורי מעניין וראוי לחקר בזכות עצמו, אבל כדי לתמצת (אמ:לק), אספק טבלה של טיבו של כל מסמך, היכן ניתן למצוא אותו, מי חיבר אותו, באיזו מסגרת זמן נכתב, ובמה הוא דן. שוב, כל מקור מכיל מידע רב ששווה קריאה בפני עצמו, אך לשם חיסכון בזמן, עיינו בתרשים הבא:

תאריך (לספירה)מחברזהותמקורסיכום

41-54

קלאודיוס הקיסר

קיסר רומי

ארכיאולוגיה: צו נצרת

כתובת שיש האוסרת על כל אדם להוציא גופה מקבר על ידי "פקודת קיסר" נמצאה בשנת 1878 בנצרת, העיר שבה גדל ישוע. היא הכריזה שכל מי שיימצא עושה זאת ייענש במוות. מתנגדיו של ישוע טענו שגופתו נגנבה במקום לקום לתחייה מהקבר בשנת 33 לספירה. תקנה זו עשויה להיות תגובה ישירה של הרומאים לנסות להימנע מ״הפרעות״ נוספות כמו זו של ישוע וטענות תחייתו.

73

מארה בר-סרפיון

סורי, פילוסוף סטואיקן

מכתבי מארה בר-סרפיון

בכתיבה זו כתוב שישוע נחשב חכם ומוסרי, נחשב למלך ישראל על ידי רבים, הומת על ידי מנהיגים יהודים, וחי בתורת תלמידיו. מותו היה קשור להשמדתה האחרונה של ירושלים (70 לספירה).

96

פליניוס הצעיר

מושל רומי

אגרות 10.96

תלמידיו של ׳כריסטוס׳ (״משיח״ בלטינית) נפגשו בשעות הבוקר המוקדמות כדי לשיר מזמורים לישוע, וסגדו לו כאל. היו להם אמות מידה מוסריות גבוהות כבני אדם והם סירבו להשתחוות לקיסר.

96

טראיאנוס

קיסר רומי

אגרות 10.97

ציווה על אנשים שהאמינו במשיח ולא יחזרו בהם ממילתם או מעשיהם - שיוצאו להורג.

116

טקיטוס

היסטוריון רומי

אנלים (ספרי השנים) 15.44

מתעד שישוע נידון לצלב על ידי פילטוס. ״אמונות טפלות״ אלה נבדקו בקצרה ביהודה, אך עד מהרה התפשטו לרומא.

120

סויטוניוס

ביוגרף רומי

קלאודיוס 25, נירון 16

הפרעות התפרצו ברומא בשל חילוקי דעות לגבי המשיח. נירון העניש את תלמידיו של ישוע.

140

לוקיאנוס מסאמוסאטה

פילוסוף יווני

מותו של פריגרין, 11-13

נוצרים ספגו לעג משום שסגדו ל״אדם… [אשר] נצלב... והכחישו את אלי יוון.״ הם מאמינים שיהיו בני אלמוות לנצח.

סוף שנות ה-300

התלמוד הבבלי

חז״ל / אבי / אולה

סנהדרין ב׳ 43א

ישוע נתלה בערב פסח. הוא עסק בקסם או כישוף ופיתה את ישראל לכפירה באמצעות תורות שונות.

כאשר אנו בוחנים את כל הנ״ל יחדיו, ניתן ללקט את המסקנות הבאות מהמקורות שאינם מקראיים. התיאולוג והפילוסוף הנוצרי נורמן גייזלר כותב:

(1) ישוע היה מנצרת; (2) הוא חי חיים מלאי תבונה ומוסר; (3) הוא נצלב בארץ ישראל תחת שלטונו של פונטיוס פילטוס בתקופת שלטונו של טיבריוס הקיסר בפסח, ונחשב למלך היהודי [על ידי רבים]; (4) תלמידיו האמינו שהוא קם מן המתים שלושה ימים לאחר מכן; (5) אויביו הכירו בכך שהוא ביצע הישגים יוצאי דופן שהם כינו "כישוף"; (6) קומץ תלמידיו הקטן התרבה במהירות והתפשט אפילו עד רומא; (7) תלמידיו הכחישו פוליתאיזם, חיו חיים מוסריים, ו[הם] עבדו את המשיח כאל.

נורמן גייזלר

כמובן, כל אחד מהדברים האלה נידון באריכות בברית החדשה, אך מדהים שניתן למצוא טענות אלה על ישוע מחוץ לדפי הברית החדשה. בתחום ההיסטוריה, היסטוריונים משתמשים לעתים קרובות בכלי המכונה ״ריבוי עדויות״. בקיצור, כלי זה טוען כי אם קיימים כמה מקורות עצמאיים המאשרים אדם, מקום, דבר, או אירוע - כך אמיתותו ההיסטורית תהיה נכונה וסבירה יותר. ככזה, סיפורו של הברית החדשה מאומת על ידי יותר משמונה סופרים בודדים שלא הייתה להם הטיה אישית או רוחנית בעת כתיבתם, על קיומו של ישוע.

אם כן, השאלה לכל קורא/ת היא "ביחס לקיומו ההיסטורי של ישוע, האם תהיה/י מוכן/ה ללכת לאן שהראיות יובילו?" אם את/ה מאמין/ה שישוע לא היה קיים, האם היית מיישם/ת את אותו סוג של ספקנות על קלאודיוס הקיסר מרומא, רבי הלל מירושלים או כל דמות היסטורית אחרת מהמאה הראשונה? האם את/ה מאפשר/ת לישוע לשחק לפי אותם כללים כמו כל דמות היסטורית אחרת? ואם לא, מדוע?

אם אתן/ם מוכנים לתת לישוע לשחק לפי אותם כללים כמו כל הדמויות ההיסטוריות האחרות, אז ברוכים הבאים לעולם המעניין של הטקסטים ההיסטוריים סביבו.