איך להתגבר על שברון לב  

שאלות נפוצות

האם אלוהי הברית החדשה זהה לאלוהי ישראל?

09/09/2022

ישנם אלו הטוענים כי אלוהי הברית החדשה שונה מאלוהי התנ"ך. אם גדלת בבית יהודי, זו ככל הנראה הייתה הדעה הרווחת. עבור חלקם, אלוהי ישראל נודע בתנ"ך, ואילו אלוהי הברית החדשה הומצא על ידי הנצרות הגויה. אחרים אומרים כי אלוהי הברית החדשה זהה לאלוהי התנ"ך. אז, האם שתי הברית מלמדות על אותו אלוהים או לא?

מנקודת המבט שלנו, התשובה היא ששתי הבריתות מלמדות על אותו אלוהים. ישוע ורוב תלמידיו הראשונים היו יהודים, ובהוראתו דיבר ישוע ללא הרף על אלוהי אברהם, יצחק ויעקב. בדרשות כמו הדרשה על ההר (הבשורה על פי מתי, פרק ה׳ פסוקים 7-5) ובשיחות מזדמנות עם תלמידיו, הוא ביקש להפנות את עם ישראל לבורא.

לדוגמה, כאשר ישוע נשאל איזו מצווה היא החשובה ביותר, הוא השיב בציטוט תפילת ה״שמע״, אולי הביטוי הבסיסי ביותר של האמונה היהודית: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל; יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָד: וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ וּבְכָל־מְאֹדֶךָ" (הבשורה על פי מרקוס פרק י“ב פסוקים 29-30, דברים פרק ו' פסוקים 4-5). הוא טען כי למרות טענות של חברות כמו הרומאים שסגדו למספר אלים, ישנו רק אל אמת אחד, האל שברא את היקום והפך את ישראל לעמו. יתרה על כן, האל הזה, שחפץ בקשר אישי עם בני האדם, אשר ברא ויצר את כל הדברים ורוצה שנכיר אותו, ראוי לאהבתנו ולשבחנו. ״עם כל לבבנו, נפשנו, ומאודנו״ היא דרך נוספת לומר ״עם כל מה שאנחנו״.

ישוע אישר באופן אישי את אמונתם של תלמידיו היהודים, ועודד את תלמידיו הלא-יהודים לעזוב את אלוהיהם הפגאניים כדי ללכת בעקבות אלוהי ישראל. פעם אחת, כאשר הלך ישוע דרך אזור אשר היה גוי ברובו, הגיעו אליו המונים בחיפוש אחר ריפוי. כפי שראו את המורה היהודי הזה מאפשר לעיוורים לראות ולצולעים ללכת, "הם האדירו את אלוהי ישראל" בתגובה (הבשורה על פי מתי פרק ט"ו פסוק 31). ישוע חיפש לכבד את אלוהי האמת היחיד שגילה את עצמו בפני ישראל, הן במילה והן בפעולה. היה ברור אם כן, לפחות בעיני ישוע, כי אלוהי התנ"ך הינו האב אליו התפלל, ואשר עליו דיבר ואותו קידם בהטפתו.

חסידיו הראשונים של ישוע שמרו על ושימרו את אותה מטרה. לדוגמה, אחד מהם, פטרוס (שמעון כיפא), אמר כי "אלוהי אברהם, אלוהי יצחק ואלוהי יעקב, אלוהי אבותינו" כיבדו את המשיח ישוע (מעשי השליחים פרק ג‘ פסוק 13). שוב, מקריאת הטקסטים המקראיים, ניכר כי האל שהכיר את עצמו לאבות העם היהודי (אברהם, יצחק ויעקב) הוא אותו אלוהים ששלח את ישוע להציל את ישראל ולהכריז את אלוהים בכל העולם (הבשורה על פי לוקס פרק ב' פסוקים 27-32).

אכן, ישוע לא רק ביקש לכבד את אלוהי ישראל, אלא גם להזדהות כאותו אלוהים בצורת האדם. הוא אמר, ”בטרם היות אברהם, אני הוא" (הבשורה על פי יוחנן פרק ח' פסוק 58). ישוע הלך על פני האדמה יותר מאלפיים שנה לאחר שאברהם חי, כך שאין סיכוי שהוא היה יכול להתקיים לפני אברהם אילו היה רק בן אדם. נהפוך הוא, או ליתר דיוק, ישוע הוא בן אלוהים, נצחי ושווה לאלוהים האב. ההצהרה שלו, ”אני הוא", מאשרת זאת. לביטוי אין שום קשר עם מונחים או רעיונות כגון "אני אמריקאי" או "אני מאושר". ישוע התכוון לשם שאלוהים השתמש בו כדי להציג את עצמו כשהופיע בפני משה: ”אהיה אשר אהיה" (שמות פרק ג' פסוקים 13-15). ישוע קרא לעצמו באותו שם של אלוהים, פעולה די נועזת. במילים אלו הציג את עצמו כשווה לאלוהים שבאמצעות משה שחרר את בני ישראל.

ישוע מעולם לא התכוון להתחיל דת חדשה או להציג או ליצור אלוהות חדשה. הוא, יחד עם תלמידיו, לימד את עם ישראל לעבוד את אלוהי אברהם, יצחק ויעקב, אלוהי האמת ומלך היקום. הוראתו ומעשיו שיבחו והיללו בעקביות את אלוהים, ודיברנו את קהלו לעשות את אותו הדבר, בין אם היה קהל המאזינים יהודי או גוי.