איך להתגבר על שברון לב  

ישוע

עשר סיבות מדוע ישעיהו פרק נ״ג מצביע על ישוע

10/09/2022

איך ייראה המשיח, ומה יעשה? אנשים רבים שאלו שאלה זו במשך מאות שנים. לנביא ישעיהו היה הרבה מה לומר בתגובה לשאלה זו. בישעיהו פרק נ“ב פסוק 13 ועד לישעיהו פרק נ״ג פסוק 12 (ומכאן ואילך, נתייחס רק ל"ישעיהו נ"ג"), הנביא ישעיהו תיאר את המשיח, שאותו כינה "משרת האדון", ותיאור זה מתאים לישוע בצורה מושלמת. מה שמדהים בקטע זה הוא שהוא נכתב כמעט 700 שנה לפני שישוע נולד! האזינו לתיאורו של ישעיהו על המשרת המשיחי: 

1. מוצאו ועברו של המשרת אינם מרשימים כלל (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 2)

ישעיהו נ״ג מתאר אותו כ"כַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה״ (שורש מתוך אדמה יבשה). אף אחד לא יצפה מקרקע יבשה לגדל איזשהו דבר שימושי. כאשר ישוע לימד, הטילו האנשים ספק בסמכותו משום שלא היה ממשפחה חשובה. הם שאלו, "האין זה בנו של הנגר?" (הבשורה על פי מתי פרק י“ג פסוק 55).

2. המשרת נדחה על ידי עם ישראל (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 3)

משרתו של ישעיהו היה "נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים״ (מתועב ונדחה על ידי בני אדם). רוב משרתיו דחו את ישוע. "הוּא בָּא אֶל שֶׁלּוֹ וְאֵלֶּה אֲשֶׁר לוֹ לֹא קִבְּלוּ אוֹתוֹ" (הבשורה על פי יוחנן פרק א' פסוק 11).

3. המשרת גונה באמצעות דיכוי ושפיטה (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 8)

לדברי ישעיהו, המשרת נלקח באמצעים לא צודקים ומדכאים, דבר שהיה נכון גם לגבי ישוע. לאחר שהמושל הרומי פילטוס הכריז על ישוע כחף מפשע, אספסוף זועם דרש שישוע יוצא להורג (הבשורה על פי לוקס פרק כ“ג פסוקים 4-25). רק בגלל התעקשות הקהל ציווה פילטוס על הלקאת וצליבת ישוע.

4. המשרת נכנע לגזר דינו ללא התנגדות (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 7)

ישעיהו השווה את המשרת לכבשה שהובלה לטבח אך לא פצתה את פיה במחאה. כאשר ישוע הואשם במהלך משפטו, "אַךְ הוּא (ישוע) לֹא הֵשִׁיב לוֹ (פילטוס) גַּם לֹא עַל טַעֲנָה אַחַת" (הבשורה על פי מתי פרק כ“ז פסוק  14).

5. המשרת סבל על חטאיהם של אחרים (ישעיהו פרק נ״ג פסוקים 4-6, 8)

שוב ושוב לאורך הפרק, המשרת לקח על עצמו את החטאים ואת העונש שמגיע לאחרים. בסופו של דבר הייתה זו מטרתו של ישוע לבוא אל הארץ. ישוע היה חף מפשע לחלוטין, אבל הוא לקח את חטאינו על עצמו כדי שלא נצטרך לסבול את השלכות החטא (האגרת השנייה אל הקורינתים פרק ה׳ פסוק 21).

6. המשרת הוכה ללא הכר (ישעיהו פרק נ״ב פסוק 14)

"הופעתו של המשרת הייתה כה נשחתת, מעבר למראית עין אנושית". ישוע הוכה לפני צליבתו (הבשורה על פי מתי פרק כ“ז פסוק 26). משמעות הדבר היא שישוע הוכה שוב ושוב עם שוט עור אש חתיכות מתכת חדות או עצם חוברו לקצוותיו, ושנועדו לגרוס כל בשר שבא עימו במגע.

7. המשרת מת (ישעיהו פרק נ״ג פסוקים 8-9)

ישעיהו הבהיר שהמשרת מת. כי "נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים" ונקבר. יש הטוענים שישעיהו נ"ג עוסק בעם ישראל, אך בניגוד לישוע, ישראל מעולם לא מת כעם. עם ישראל חי! בנוסף, ישעיהו הבדיל בבירור את המשרת מישראל כשכתב שהמשרת "מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ“ (סבל עבור פשעי עמו ישראל). לאחר שחווה את כאב הצליבה הנורא, "יֵשׁוּעַ צָעַק בְּקוֹל גָּדוֹל וְנָפַח אֶת רוּחוֹ" (הבשורה על פי מרקוס פרק ט"ו פסוק 37).

8. המשרת נקבר בקברו של איש עשיר (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 9)

קברו של המשרת היה "עָשִׁיר בְּמֹתָיו“ (של איש עשיר). זה מנוגד לחלוטין שמישהו שסבל מעונש קיצוני על חטא יקבל קבורה מכובדת, אבל זה מה שקרה עם ישוע. "אִישׁ עָשִׁיר תּוֹשַׁב רָמָתַיִם, יוֹסֵף שְׁמוֹ…לָקַח אֶת הַגּוּפָה, עָטַף אוֹתָה בְּסָדִין נָקִי וְהִנִּיחַ אוֹתָהּ בְּקִבְרוֹ הֶחָדָשׁ שֶׁלּוֹ״" (הבשורה על פי מתי פרק כ“ז פסוקים 57-60).

9. המשרת יקום מן המתים (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 10)

לאחר שהסביר את מותו וקבורתו של המשרת, אמר ישעיהו כי ימיו יהיו ממושכים. הדרך היחידה שבה ימיו של אדם מת יכולים להיות ממושכים היא אם יחזור לחיים. לאחר שלושה ימים בקבר, ישוע קם לתחייה מן המתים (הבשורה על פי מתי פרק כ״ח פסוקים 1-10)!

10. ע״י הכרת וידיעת המשרת, רבים ייחשבו כצדיקים (ישעיהו פרק נ״ג פסוק 11)

מאחר והמשרת נשא את עוונותינו על עצמו, אנו יכולים להיחשב כצדיקים באמצעות אמונתנו בו. רק באמצעות אמונה במותו, קבורתו ותחייתו של ישוע נוכל לקבל סליחת חטאים, ומעמד של צדיקים בפני אלוהים (האגרת אל הרומים פרק י‘ פסוק 9).

מה את/ה חושב/ת? האם אתן/ם סבורות/ים שקיים אדם אחר אשר יכול להתאים לתיאורים הללו?