איך להתגבר על שברון לב  

שאלות נפוצות

למה לי להאמין באלוהים?

04/09/2022

האם אתה מאמין באלוהים? זו לא שאלה שניתן לענות עליה על ידי הכרזה על עצמך כנוצרי, יהודי, מוסלמי או הינדי. זו גם לא שאלה דתית - היא אישית. בהנחה שאתה מחפש מציאות רוחנית עמוקה יותר בחייך, שאלת האמונה באלוהים חשובה וצריכה לקחת עדיפות על פני כל שאלה אחרת. אם אנחנו רוצים תשובות אמיתיות לשאלות העמוקות ביותר בנשמתנו, אז נצטרך לשים את כל קלפי האמונה שלנו על השולחן.

אם לעת עתה, נניח בצד טיעונים דתיים מורכבים או הוכחות פילוסופיות, השאלה הזו מאתגרת הרבה יותר מאשר את היכולות האינטלקטואליות שלנו בלבד - היא צוללת אל תוך עומק הטבע האנושי עצמו.

למה לי להאמין באלוהים? בתור התחלה, אני יכול לחשוב על סיבה אחת חשובה, וזו היא: קיומו של אלוהים הוא ההסבר הסביר ביותר לשאר כלל הקיום. 

זה לא שונה מהנימוק שאם יש מים בנהר במורד הזרם, אז כנראה שיש מקור מים במעלה הזרם. האם זו הוכחה? ברור שלא. זו אמונה.

אבל מה זה אומר לְהֶאֱמִין במשהו מלכתחילה? ק. ס. לואיס, הסופר הבריטי הגדול שכתב את ״דברי ימי נרניה״ ועוד שלל סיפורים וכתבים, פירט את ההבדל בין להאמין ולדעת מתוך דוגמה מעשית ביותר. כך בערך הוא ניסח את הדוגמה: ראיתי את ג'ו עוזב את הבית שלי והתבוננתי בו מהחלון בעודו הולך ברחוב. כעשר שניות מאוחר יותר נכנס אחי אל החדר ושאל, "איפה ג‘ו?", אענה כי ״הוא הרגע עזב״, ולא "אני מאמין שהוא הרגע עזב״. התשובה הראשונה היא הצהרת ודאות - מאחר וראיתי את זה בעצמי. לא היה עולה בדעתי לומר, "אני מאמין שראיתי אותו עוזב״, כי אין אלטרנטיבה אחרת אפשרית. אני לא רק מאמין בכך; אני יודע זאת לבטח. 

עם זאת, אמונה באלוהים מקוטלגת בקטגוריה אחרת, מאחר ואמונה זו אכן מרמזת על סוג של ידיעה. יש סוג של חוויה בה אנו מכירים את אלוהים כאשר אנו בוחרים להאמין בו, בדומה להתבוננות בג'ו הולך ברחוב. אבל הרבה מעבר לכך מונח על הכף במקרה הזה.

למה לי להאמין באלוהים? בלייז פסקל, הוגה דעות נודע אחר, דיבר על "הריק בצורת אלוהים" שלא ניתן למלאו על ידי שום דבר נברא. בלי אלוהים, איננו יכולים להגיע לידי מימוש פנימי ולעולם לא נוכל לדעת שלום אמיתי. לואיס גם העלה את הטיעון שכמו שצמא מושך אותנו באופן טבעי למים ורעב לאוכל, הכמיהה שלנו למשמעות מושכת אותנו לאלוהים. כלומר, אין בנו כמיהה שאינה מכוונת אל מושא הגעגוע המתאים לה (הממלא אותה), לרבות כמיהתנו לה'. טבוע בטבע שלנו להימשך אל אלוהים, אל האלוהי. כך נוצרנו מן ההתחלה. 

ישנן שתי סיבות נוספות שעלינו לשקול, חשובות אף יותר לאמונה באלוהים. הראשונה היא הצהרות שונות של אחרים. עבור רבים, אין סיבה המספיקה בפני עצמה לעורר אמונה, אך דבריו של עד אמין יכולים להוות ראיה כבדת משקל בבחינת צדקת המקרה כולו. אם הסיפור שלך מושך את תשומת לבי, האם לא סביר שלפחות אקשיב לך ואנסה לאמת או לבטל את מה שאתה אומר? התנ"ך מספק לנו, הן בתורה, בנביאים, ובכתובים, והן בברית החדשה, עדים למעשיו ולכוחו של אלוהים הראויים לתשומת לבנו. מעבר למילים המופיעות בדף, רבים מחסידי ישוע כיום יכולים גם להעיד על מעשיו האדירים של אלוהים בחייהם.

שנית ולסיכום, קיימים כמה דברים חשובים מדי מכדי לקחתם פשוטם כמשמעם ממישהו אחר. עלינו לבררם ולהגיע למסקנה בעצמנו. לכן, אנו מעודדים אותך לבחון את האפשרות של קיומו של אלוהים ולראות לאן המסקנה מובילה אותך - או כפי שמציע כותב תהילים, ”טעמו וראו כי טוב ה׳“ (תהילים פרק ל״ד פסוק 8). מה יכול לקרות אם פשוט תבקש.י מאלוהים לגלות/להראות את עצמו בפניך בדרכים משכנעות? לאמונה באלוהים קיים יסוד ובסיס רציונאלי, אבל האל העליון ברא גם את הלב והנשמה. אנחנו יכולים להתקדם בחלק מהדרך במסע האמונה שלנו על ידי שימוש במוחנו, אבל אנחנו צריכים גם לאפשר לו לגעת בעומק נשמתנו - לדעת על ידי ניסיון כמו גם על ידי טיעון רציונלי. אז שאלו, טעמו וראו אם אלוהים עונה ו״נגלה״ אליכם בדרכים חדשות ומפתיעות.